Παρασκευή 25 Νοεμβρίου 2016

Ασκήσεις για Πινέλο και μελάνι Νο_1



θεόδωρος Παππάς

ΣΧΕΔΙΟ
&
ΕΙΚΟΝΟΓΡΑΦΙΣΗ

Σχεδιάζοντας με μολύβια, μελάνες, πινέλα και πενάκια.
εργαλεία σχεδίασης, ορολογία / λεξικό, βιβλιογραφία και διαδικτυακές πηγές

ΒΙΒΛΙΟ_2b
ασκήσεις για πινέλο
 
Νο 1







περιεχόμενα

Ασκήσεις
Πρώτες ασκήσεις για πινέλο & μελάνι
η αναπνοή
Τα υλικά που θα χρειαστούμε και κάποιες υποδείξεις
1 η μελάνη
1α_Βασικές υποδείξεις
1) ... 7)
1β. έλεγχος της ποσότητας της μελάνης που παίρνουμε με το πινέλο

τι θα χρειαστούμε

2. Τα εργαλεία σχεδίασης
2α) τα πινέλα γι' αυτές τις ασκήσεις
2β) μολύβια
2γ) μαρκαδόροι
δ) Χαρτιά
χαρτόνι
διαφανές χαρτί σχεδίου
χαρτί μιλλιμετρέ (Milimeter paper)
ε) χάρακες
ζ) διαβήτες
η) μοιρογνωμόνιο
θ) καμπυλόγραμμα
ι) “φίδι”
κ) ψαλίδι
λ) κοπίδι ακριβείας ς

η Άσκηση
Τα βασικά σχήματα
η καμπύλη
εναλλασσόμενο ρεύμα
τα σχέδια των Ασκήσεων
άσκ., πινέλ. -1 ..... άσκ., πινέλ. -18
.. _κύκλος

2b.3 άλλες πηγές άντλησης θεμάτων _α
2b.4 άλλες πηγές άντλησης θεμάτων_β
2b.5 πηγές άντλησης θεμάτων _γ
(Ornament, ….)


Ασκήσεις
Πρώτες ασκήσεις για πινέλα & μελάνη


η αναπνοή
(.......)
Ο καλλιγράφος πρέπει να ακολουθεί ένα σύστημα
αναπνοής για να διατηρεί την ποιότητα των γραμμάτων του.
Κρατάει την αναπνοή του όσο σχεδιάζει ένα γράμμα κι όταν
σταματάει εκπνέει και βουτάει την πένα στη μελάνη.
(.......)
Χασάν Μασουντί “Καλλιγραφία”
 
από το βιβλίο “Γραφή, η μνήμη των ανθρώπων”
εκδ. Ανακαλύψεις Δεληθανάση / δεύτ. έκδ., 1991

Τα υλικά που θα χρειαστούμε και κάποιες υποδείξεις

1. η μελάνη
Για τις ασκήσεις αυτές, προτείνω την μαύρη μελάνη τής Pelikan No 17.

1α_Βασικές υποδείξεις

1) Βάζουμε μια μικρή ποσότητα μελάνης σε ένα μικρό βαζάκι (ένα γυάλινο βαζάκι των 10ml με βιδωτό καπάκι είναι αρκετό) και αυτήν χρησιμοποιούμε όσο κάνουμε τις ασκήσεις, έτσι ώστε να μην αραιώνεται και οξειδώνεται ολόκληρη η μελάνη που έχουμε αγοράσει.
Αυτό γίνεται γιατί δεν είναι πρακτικό να βιδώνουμε και να ξεβιδώνουμε το καπάκι κάθε φορά πού θα πρέπει να βουτήξουμε τα πινέλο ή την πένα μας, ούτε είναι σωστό να την αφήνουμε με τις “ώρες” ακάλυπτη και εκτιθέμενη στον “ελεύθερο αέρα”, στην σκόνη και την εξάτμιση γιατί αυτό θα μειώσει και τον χρόνο ζωής της και θα ρίξει την ποιότητά της.

2) Επίσης το πινέλο θα καθαρίζεται (θα ξεπλένεται η φούντα) τακτικά με νερό ενώ εργαζόμαστε.
Αυτό είναι απαραίτητο γιατί σιγά-σιγά η φούντα θα χάνει την ελαστικότητά της καθώς θα σωρεύονται πάνω της πηγμένα και ξεραμένα μελάνια.

3) Το νερό θα πρέπει να είναι απιονισμένο και όχι της ΕΥΔΑΠ.
θα το βάλουμε σε ένα ευρύστομο βάζο για να είναι βολικό στο καθάρισμα των πινέλων.

4) Η φούντα του πινέλου όσο καλά και να σκουπιστεί σε ένα απορροφητικό χαρτί για να απαλλαχθεί από το νερό καθαρισμού, στο τέλος (και λίγο-λίγο) θα περνάει μια μικρή ποσότητα παρακρατημένου νερού στην μελάνη μας, αραιώνοντας την καταστροφικά.
Γι' αυτό τον λόγο διαχωρίζουμε υποχρεωτικά μια μικρή ποσότητα μελάνης στο βαζάκι μας των 10ml, σε τόση ποσότητα όση θα χρειαστούμε εκείνη την στιγμή ή για τρεις-τέσσερις μέρες αν ασκούμαστε καθημερινά.

5) Πάντοτε όμως θα βάζουμε μία επαρκή ποσότητα μελάνης
ώστε το πινέλο μας να μπορεί να πάρει άνετα την ποσότητα
που χρειάζεται χωρίς να σκουπίζουμε (πιέζοντας και την φούντα
του πινέλου) την βάση του βάζου μαζεύοντας “γλίτσα”.
6) Επίσης όταν βουτάμε το πινέλο μας στην μελάνη, στην
συνέχεια πρέπει να σύρουμε την βούρτσα στο στόμιο εσωτερικά τού βάζου, ώστε η βούρτσα τού πινέλου να απαλλαγή από περίσσια μελάνη.
Αυτή η σκουπισμένη μελάνη στο στόμιο τού βάζου σιγά-σιγά καθώς θα προστίθεται από τα συνεχή σκουπίσματα θα πήζει και θα ξεραίνεται λερώνοντας με κατακάθια και κολλώδη λάσπη την μελάνη μας.
Αυτά τα πηγμένα μελάνια πάνω στο στόμιο του βάζου τα καθαρίζουμε με ένα νοτισμένο χαρτί ή νωπό κομμάτι σφουγγαριού. Γι αυτό και η χρήση τού βοηθητικού βάζου είναι απαραίτητη.

7) Όταν τελειώνει η ελαττώνεται πολύ η μελάνη στο βοηθητικό βαζάκι θα ανανεώνουμε, προσθέτοντας από την μελάνη πού θα την έχουμε ανέγγιχτη από τα πινέλα και τα καθαριστικά.


1β. έλεγχος της ποσότητας της μελάνης που παίρνουμε με το πινέλο
Βουτάμε το πινέλο στην μελάνη.
Η φούντα κρατάει μια μεγάλη ποσότητα που δεν βοηθάει καθόλου στο τράβηγμα των λεπτών γραμμών που θέλουμε στις ασκήσεις αυτές.
Γι' αυτό και κάνουμε (πρώτα) ένα σκούπισμα της βούρτσας στο εσωτερικό του στομίου του βάζου με την μελάνη.
Αν χρειαστεί έχουμε και ένα κομμάτι χαρτιού ακουαρέλας και τραβάμε μία γραμμή μέχρι η φούντα μας να απολέσει την περίσσια μελάνη και μείνει με την ποσότητα μελάνης που θέλουμε για να αρχίσουμε να δουλεύουμε το έργο μας ή την άσκησή μας.

Αυτή την διαδικασία σκουπισμάτων της βούρτσας των πινέλων 
μας πάνω σε χαρτιά ή σε πανιά ή στα στόμια διαφόρων σκευών όπως βάζα, αυγοθήκες / παλέτες ζωγραφικής, κ.αλ., είναι πολύ σημαντική.
Την χρειαζόμαστε στην ζωγραφική είτε χρησιμοποιούμε μελάνια, ακουαρέλες, τέμπερες, λάδια, ακρυλικά, πάντοτε ανάλογα με το επιδιωκόμενο αποτέλεσμα.
Με την εξάσκηση και την επιμονή μας μετά από ένα μικρό χρονικό διάστημα θα μάθουμε πόσο πρέπει να αφαιρούμε από το περίσσιο υλικό και θα πάψει να μας αγχώνει μήπως και στεγνώσουμε υπερβολικά το πινέλο μας.

τι θα χρειαστούμε

2. Τα εργαλεία σχεδίασης
2α) τα πινέλα γι' αυτές τις ασκήσεις

Οι σειρές Cotman 111 και 222 της W&N είναι μια καλή επιλογή για τις ασκήσεις.
Η εταιρία τα συστήνει για τα υδατοχρώματα.

[ τα χρησιμοποιώ σε μελάνες, ακουαρέλα, τέμπερες, αυγοτέμπερα, ακρυλικά και ελαιογραφία.]
Παρόμοιες σειρές έχουν πάνω - κάτω όλοι οι κατασκευαστές πινέλων, οπότε η επιλογή είναι δική σας (Talens, da vinci, ...).
Ανήκουν στους τύπους των πινέλων με βούρτσα στρογγυλή και μυτερή άκρη, Round Pointed / Rigger 512 και script (ή Liner) για ακόμα πιο μακριά και λεπτή βούρτσα.

Ξεκινάμε τις ασκήσεις με τα πινέλα τής σειράς Cotman 111 (μπλε σειρά) με συνθετική βούρτσα στο σχήμα της φλόγας και τα νούμερα μεγέθους που επιλέγουμε είναι: Ν°2, Ν°3, Ν°4, Ν°5. Μπορούμε βέβαια να ασκηθούμε και με το Ν°1.

Αργότερα και μόνο όταν κατακτήσουμε μια κάποια δεξιότητα, προσθέτουμε στις ασκήσεις μας και την σειρά Cotman 222. Αυτά τα πινέλα έχουν συνθετική βούρτσα στο σχήμα της φλόγας, μόνο που η βούρτσα τους είναι περίπου κατά 1/3 μακρύτερη από αυτήν των Cotman 111 και γι' αυτό θέλουν μεγαλύτερη επιδεξιότητα στον χειρισμό τους.

2β) Μολύβια
  ......


2γ) Μαρκαδόροι
Μερικά μαρκαδοράκια μαύρου χρώματος και με μύτες 1m/m , 0,3m/m , 0.4m/m για γράψιμο και σχέδιο.
Χρειαζόμαστε όμως και έναν μαρκαδόρο με αρκετά λεπτό στέλεχος ώστε να προσαρμόζεται σε έναν διαβήτη με δακτυλίδι σύσφιξης που συγκρατεί μολύβια, στυλό, κοπίδια, πινέλα, κλπ.
Ένας μαρκαδόρος με λεπτό στέλεχος και μύτη στα 0.4 m/m που μπορεί να προσαρμοστεί σε διαβήτη για να σχεδιάσουμε τους κύκλους, 
είναι ο
STABILO point 88 / fine 0.4 / for writing, drawing, sketching,...for working with rules & stencils


δ) Χαρτιά

ΧΑΡΤΟΝΙ
Μπορούμε να προμηθευτούμε λευκό χαρτόνι σε φύλλα από τα καταστήματα σχολικών ειδών.

ΔΙΑΦΑΝΕΣ ΧΑΡΤΙ ΣΧΕΔΙΟΥ
Το βρίσκουμε σε μπλοκ, φύλλα και ρολά.
Δύο διαστάσεις αρκούν: Α3 και Α4
90/95 g/m² και άνω.

Υπάρχει και ριζόχαρτο διαφανές, αλλά δεν το συστήνω γι' αυτήν την εργασία.

ΧΑΡΤΙ ΜΙΛΛΙΜΕΤΡΕ (Milimeter paper)
αδιαφανές και διαφανές,
Δύο διαστάσεις, Α3 και Α4
DIN A4 210 x 297mm / DIN A3 297 x 420mm
από 80/85 g/m² και άνω.


ε) ΧΑΡΑΚΕΣ
Δύο χάρακες, από διάφανο πλαστικό, των 20cm και 30cm
και ένας μεγαλύτερος μεταλλικός των 50cm και άνω, για αρχή..

Αν προσέξουμε έναν χάρακα σχεδίου, θα δούμε ότι η μία του πλευρά κάνει σκαλάκι για να μην εφάπτεται στο χαρτί. Από αυτήν την ανασηκωμένη πλευρά θα τραβάμε γραμμές με το rapidograph ή τον γραμμοσύρτη και έτσι θα ελαχιστοποιήσουμε την πιθανότητα να λερώσουμετο χαρτί μας.

ζ) ΔΙΑΒΗΤΕΣ
Ένας απλός διαβήτης και ένας δεύτερος διαβήτης με δυνατότητα να προσαρμόζουμε πάνω του ένα λεπτό μαρκαδόρο γραφής ή σχεδίου.



































η) μοιρογνωμόνιο

θ) καμπυλόγραμμα

ι) “φίδι”
 
κ) ψαλίδι

λ) κοπίδι ακριβείας


Τα περισσότερα από τα παραπάνω (υλικά και εργαλεία) που αφορούν το σχεδιασμό των γεωμετρικών σχημάτων, μπορούμε να τα αποφύγουμε εξάγοντας τα σχήματα που δίνονται εδώ και τυπώνοντας τα με έναν εκτυπωτή.
Το χαρτί του εκτυπωτή (συνήθως το Α4 ή Α5) με το γεωμετρικό σχήμα που εκτυπώσαμε το κολλάμε προσεκτικά _ώστε να μην έχουμε διακυμάνσεις του χαρτιού _ πάνω σε ένα λείο λευκό χαρτόνι.
Κατόπιν τοποθετούμε πάνω του και στερεώνουμε το διαφανές χαρτί σχεδίου (χαρτί άνω των 90 γραμ.,).
Το τυπωμένο γεωμετρικό σχήμα διακρίνεται κάτω από το διαφανές χαρτί και μπορούμε να ξεκινήσουμε την άσκηση.

Όσον αφορά το πως σχεδιάζονται κάποια από τα σχήματα των ασκήσεων με χάρακα, διαβήτη, μοιρογνωμόνιο, κλπ.,
θα είναι το θέμα άλλου κεφαλαίου που θα αναρτηθεί μελλοντικά.
Αυτό που προέχει εδώ είναι η άσκηση με το πινέλο και την μελάνη σε χαρτί σχεδίου. Οπότε κατεβάζοντας τα έτοιμα σχήματα προχωράμε χωρίς άχρηστες χρονοτριβές και καθυστερήσεις στο ζητούμενο .... 




η Άσκηση



  Μια άσκηση πού συνιστούσαν οι παλιοί καρτουνίστες,ειδικά σε όσους θέλανε να ασχοληθούν με το κινούμενο σχέδιο (τις εποχές που ξεκινούσε στο χαρτί, έπειτα στη ζελατίνα, κ.ο.κ) ήταν περίπου η εξής:

Σε λευκά χαρτόνια (πού θα είναι και η “βάση” των ασκήσεων μας) θα σχεδιάσουμε κάποια γεωμετρικά σχήματα που θα δοθούν παρακάτω.
Κάθε χαρτόνι θα έχει ένα και μόνο σχέδιο.
Μετά θα καλύψουμε το χαρτόνι (με το γεωμετρικό σχήμα) με ένα διαφανές χαρτί σχεδίου των 90 ή 110 γραμ. συγκρατώντας το στις γωνίες με μικρά κομμάτια κολλητικής χαρτοταινίας ή μονωτικής ταινίας (των ηλεκτρολόγων).
Στην συνέχεια, με το πινέλο μας που θα έχουμε βουτήξει στο μαύρο μελάνι θα γραμμώσουμε πατικώνοντας πάνω στο διάφανο χαρτί τις γραμμές του σχεδίου που διακρίνεται από κάτω (δηλ., το σχέδιο που είναι πάνω στο χαρτόνι).
Πατικώνοντας το σχέδιο του χαρτονιού η επιδίωξή μας είναι:
1) η ροή τής κίνησής μας να είναι όσο το δυνατόν συνεχής και αβίαστη 2) χωρίς διακοπές (..όσο γίνεται βέβαια στο ξεκίνημα).

Καλύπτοντας το χαρτόνι με το διαφανές χαρτί κρατάμε καθαρά τα χαρτόνια μας ώστε να μην χρειάζεται να τα φτιάχνουμε ξανά και ξανά.

Η άσκηση θα επαναλαμβάνεται (όχι να μας σπάσουν και τα νεύρα), μέχρι ο καρπός τού χεριού μας μετά από ένα χρονικό διάστημα (μικρό ή μεγάλο, εξαρτάται) να αποκτήσει μια στέρεη και ελεγχόμενη κίνηση.

Εάν οι ασκήσεις γίνουν με επιμέλεια χωρίς βιασύνες και απογοητεύσεις, τότε θα έχουν επιτελέσει τον σκοπό για τον οποίο φτιάχτηκαν. Ο σκοπός πρέπει να είναι ξεκάθαρος, αλλιώς δεν θα καταφέρουμε τίποτε παρά μόνο να χάσουμε τον χρόνο μας.
Αυτό που θέλουμε να επιτύχουμε είναι πρώτα απ' όλα να εξαλείψουμε ένα τρεμάμενο και “φοβισμένο” χέρι ή ένα άγαρμπο και ανυπάκουο χέρι, κ.ο.κ., και να επιτύχουμε μια δεξιότητα όπου το πινέλο μας θα ακουμπά και θα πιέζει το χαρτί όσο εμείς θέλουμε (άλλοτε περισσότερο άλλοτε λιγότερο, ανάλογα με αυτό που επιδιώκουμε ..) και μια μονοκονδυλιά μας να είναι σαν την κίνηση τού ξίφους ή την κυματοειδή και ανάλαφρη κίνηση μιας μεταξωτής κορδέλας που την ανασηκώνει και την ταλαντεύει ο άνεμος!


Τα βασικά σχήματα

Τα βασικά σχήματα των ασκήσεων περιέχουν καμπύλες, κύκλους, τετράγωνα και ευθείες γραμμές.
Τα μεγέθη των σχημάτων που θα μεταφέρεται στα χαρτόνια σας και όσον αφορά το ξεκίνημά σας με αυτές ή παραπλήσιες ασκήσεις, δεν θα ξεπερνάνε τα 6cm, το πολύ τα 10cm.
Η καμπύλη και η σπείρα είναι από τα σημαντικότερα σχήματα σε αυτό το ξεκίνημα και καλό είναι να ασκούμαστε σε αυτά τακτικά.
Τα σχήματα πού δίνονται σε αυτό το εισαγωγικό μάθημα (άσκ.πιν-1, .... άσκ. Πιν-18), αριθμούνται με αύξοντα αριθμό όχι μόνον ως προς τον βαθμό δυσκολίας, αλλά και σωστού περάσματος από την μία άσκηση στην άλλη με επιδίωξη την βελτίωση στον χειρισμό τού πινέλου.
Αυτά τα σχήματα δεν θα ξεπερνούν, αρχικά, το μέγεθος των 10cm. Αργότερα μπορούμε να πάμε στα 12cm και στην συνέχεια στα 15 cm και στην συνέχεια σε πιο μεγάλα.

Όταν κατακτήσουμε αυτές τις ασκήσεις μπορούμε να περάσουμε στις άλλες μορφές σχημάτων που εδώ δίνονται ως παραπομπές στα 2b.3, 2β.4, 2β.5 πηγές άντλησης θεμάτων
Σημ. Τα σχήματα της καμπύλης και της ευθείας γραμμής που είναι και τα εναρκτήρια στη σειρά σχημάτων αυτών των ασκήσεων, είναι από τα σημαντικότερα στην επίτευξη του στόχου μας.
Μπορούμε να αντλήσουμε θέματα από το διαδίκτυο, όπως
π.χ.,
καμπύλη ή έλικα του Fibonacci.
_καμπύλες όπως αυτές των παραστάσεων του εναλλασσόμενου ρεύματος.
_η σπείρα ή επίπεδη έλικα του Αρχιμήδη.

η καμπύλη

εδώ έχουμε την καμπύλη ή έλικα του Fibonacci [την εικόνα την δανείζομαι από το διαδίκτυο].
Στην άσκηση εκτελούμε (πατικώνουμε) μόνο την καμπύλη και όχι τους “γραμμικούς οδηγούς” (δηλ., τις κάθετες και παράλληλες γραμμές).














εναλλασσόμενο ρεύμα












 
( .............. )



τα σχέδια των
Ασκήσεων

Τα σχήματα που δίνονται είναι οι οδηγοί που θα ακολουθεί το πινέλο. Το ζητούμενο σε αυτές τις ασκήσεις δεν είναι η τελειότητα στο πάχος της γραμμής, άλλωστε γι' αυτό επέλεξα να σχεδιάσω τα σχήματα που δίνω με “τεχνικά” μέσα, όπως περίπου θα αποτυπώνονταν στο χαρτί με ραπιδογράφους και διάφορα όργανα σχεδίασης, στένσιλ, καμπυλόγραμμα, διαβήτες, κλπ.
Θα δώσουμε βέβαια την πρέπουσα σημασία και σε αυτό, δηλαδή την όσο γίνεται ομοιόμορφη στο πάχος γραμμή (είναι και αυτό σημαντικό στις ασκήσεις που δίνω εδώ, γιατί έχει να κάνει με το σωστό κράτημα του πινέλου, τον έλεγχο στην πίεση και την διαχείριση του βάρους του πινέλου μας, αλλά στα αρχικά στάδια προέχει η απόκτηση σταθερότητας και η “εμπιστοσύνη” στην κίνηση (δηλ., εξάλειψη της φοβικής και διστακτικής κίνησης του αρχάριου) επιτυγχάνοντας τη σωστή αποτύπωση των σχημάτων, χωρίς παρεκκλίσεις (λοξοδρομήσεις), χωρίς τρεμάμενες ή διακοπτόμενες γραμμές, κ. άλ.



άσκ., πινέλ. -1








2ος τρόπος (παραλλαγή)










_ _

άσκ., πινέλ. -2



















_ _

άσκ., πινέλ. -3
















 


_ _
άσκ., πινέλ. -4
















 


_ _

άσκ., πινέλ. -5

 














 

_ _
άσκ., πινέλ. - 6 _τετράλοβο ή τετράδυμο (QUAD)

















 
_ _
άσκ., πινέλ. - 7 σπείρα

α _τρόπος: ξεκινάμε από το κέντρο καταλήγοντας στο άκρο και έξοδο του σχήματος.
β _τρόπος: ξεκινάμε από το άκρο (έξοδος) καταλήγοντας στο κέντρο της σπείρας [ανάποδη κίνηση].














 
 

παραλλαγή της άσκησης με την πρόσθεση ευθείας γραμμής

[..από το α -> στο β
/ αλλά και αντίστροφα => από το β στο α ]

 











_ _
άσκ., πινέλ. - 8


















_ _

άσκ., πινέλ. - 9
Αν η άσκηση αυτή μας δυσκολεύει μπορούμε να την προσπεράσουμε αφήνοντάς την για το τέλος και αφού πρώτα ασκηθούμε σε όλες τις άλλες ασκήσεις.













κίνηση του πινέλου [για την άσκ., πινέλ. -9]


 
















κτλ.
_ _
άσκ., πινέλ. - 10
















 


_ _
άσκησ., πινέλ. - 11
















 

_ _
άσκ., πινέλ. - 12
















 


_ _
άσκ., πινέλ. - 13 _ οκτάστερο

















 

_ _
άσκ., πινέλ. - 14 _ πλακάκι
(με αδιάλειπτη κίνηση του πινέλου όσο έχει μελάνη η φούντα του πινέλου, εάν στερέψει από μελάνη ανανεώνουμε βουτώντας ξανά το πινέλο μας και συνεχίζουμε από εκεί που σταματήσαμε.
Στην άσκηση αυτή αναγκαστικά επαναγραμμώνουμε μία από τις πλευρές του τετραγώνου, έτσι ώστε να μην διακόψουμε την ροή της κίνησης).

















 

_ _
άσκ., πινέλ. -15 πλακάκι 2 [πλακάκι έξι τριγώνων]
















 


κίνηση του πινέλου => για την άσκ., πινέλ. -15 / πλακάκι 2
1ος τρόπος































 


κίνηση του πινέλου [για την άσκ., πινέλ. -15]
2ος τρόπος















































 


_ _
άσκ., πινέλ. -16 _σταυρός δύο γραμμών
















 
 

_ _

άσκ., πινέλ. - 17 _τετράφυλλο μέσα σε τετράγωνο μέσα σε τετράλοβο
[τα δομικά σχήματα του σχεδίου είναι ένα τετράγωνο και τέσσερις κύκλοι

 
















κίνηση του πινέλου => της άσκ., πιν. -17










 












 
 

κτλ. ....
 
_ _
άσκ., πινέλ. - 18 _ σταυρός
Αυτή η καταληκτική άσκηση θα δείξει το πόσο έχουμε σταθεροποιήσει την πινελιά μας μετά από την εξάσκησή μας στις αρχικές ασκήσεις που εκτελέσαμε. Όσο τελειότερο θα γίνεται με τον καιρό το σχήμα του σταυρού θα είναι για 'μας κάτι σαν βαθμολογητής προόδου.

 

















 
 

_ _
.. _κύκλος

Το δυσκολότερο σχήμα. Μπορείτε να το προσπεράσετε, όπως και την άσκηση > άσκ., πινέλ. - 9 αν δεν αισθάνεστε έτοιμοι και να επανέλθετε μετά από καιρό.
Είναι το σχήμα της “τελειότητας”, αν υπάρχει κάτι τέτοιο.

 
















 
 

_ _



2b.3 πηγές άντλησης θεμάτων _α

Η ίδια άσκηση μπορεί να επεκταθεί συμπληρωματικά και με τις φιγούρες τού Μίκι Μάους (Mickey Mouse) ή τού Βαgs Banny και άλλων παρόμοιων χάρτινων ηρώων, πού είναι εξαιρετικά δείγματα αυτής τής πινελιάς!
Πατικώνουμε τις φιγούρες τους με τον ίδιο τρόπο που προανέφερα για τα γεωμετρικά σχήματα, πάνω στο διαφανές χαρτί, κλπ.
Οι φιγούρες θα πρέπει να έχουν μεγεθυνθεί και οι διαστάσεις τους πρέπει να είναι πάνω – κάτω 13cm με 15cm.
Όχι μικρότερες και όχι μεγαλύτερες αν πρώτα δεν έχουμε αποκτήσει μια στέρεη δεξιότητα με το πινέλο.


 











 

2b.4 πηγές άντλησης θεμάτων _ β

Αργότερα (αφού πρώτα θα έχουμε ασκηθεί για ένα ικανοποιητικό* χρονικό διάστημα με τα γεωμετρικά σχήματα που δόθηκαν) μπορούμε να περάσουμε σε φιγούρες παρμένες φωτογραφικά από το Ανάκτορο της Κνωσού.
Όπως ο “Πρίγκιπας με τα Κρίνα”, από τα ταυροκαθάψια, τα δελφίνια, κλπ.
Ότι κι αν επιλέξουμε οι φόρμες των αναπαραστάσεων θα πρέπει να είναι καθαρές και ολοκληρωμένες, όπως στα παραδείγματα που παρουσιάζω.
Θα γραμμώνουμε πρώτα τα εξωτερικά περιγράμματα των μορφών και η σχεδίαση θα είναι συνεχείς. Μετά θα πάμε στις γραμμές των ρούχων και των μαλλιών.
Θα σταματάμε μόνον όταν στερεύει από μελάνι το πινέλο μας, θα ανανεώνουμε με μελάνη και θα συνεχίζουμε.

Εδώ τα μεγέθη από 20cm και άνω ...

* ικανοποιητικό χρονικό διάστημα: Αυτό που θα μας δώσει τον έλεγχο του πινέλου μας, αποκτώντας μια αβίαστη και καθαρή κίνηση ελαχιστοποιώντας τα σπασίματα και τους εκτροχιασμούς από αυτό που θέλουμε να επιτύχουμε.































 

2b.5 πηγές άντλησης θεμάτων _γ

Ornament, Ornamental, decorate, ….
στολίδια, διακοσμητικά, κόσμημα, ....

A TEXTBOOK ON ORNAMENTAL DESIGN
INTERNATIONAL CORRESPONDENCE SCHOOLS / SCRANTON, PA.

Styles of ornament, exhibited in designs, and arranged in historical order, with descriptive text

Manuale di varj ornamenti


 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου