Σάββατο 13 Σεπτεμβρίου 2014

Έλαια

 Ιξώδες 
 Λινέλαιο  
 stad-oil 
 Καρυδέλαιο 
 Παπαρουνέλαιο 
 αυγό
 σημειώσεις για το Λινέλαιο
 Σημειώσεις για τα έλαια
 Λίπη
 Πηγές και σημειώσεις (βιβλία, WWW, ..)

 
σημείωση: το Stad-Oil, το Καρυδέλαιο, το Παπαρουνέλαιο, το αυγό και άλλα σχετικά με τα έλαια, θα συμπληρωθούν αργότερα..
..λίγα για το καρυδέλαιο, εδώ ->>  http://ylikatexnikes.blogspot.gr/2014/09/1.html

Ιξώδες

Το ιξώδες, στην νεότερη φυσική και χημεία, είναι η εσωτερική τριβή υγρών και αερίων ( αλλιώς είναι το κολλώδες / βλ. λεξικά ..και στην λέξη "ιξός" ). Εδώ έχουμε να κάνουμε με την εσωτερική τριβή των υγρών και όσον αφορά εμάς, τα έλαια και τους άλλους ρευστούς φορείς που χρησιμοποιούμε σαν συνδετικά και διαλύτες στην ζωγραφική. 

  Είναι μια απο τις σημαντικότερες ιδιότητες των ελαίων και έχουμε, σε γενικές γραμμές, να κάνουμε με την κλίση ολίσθησης και την τάση ολίσθησης πάνω σε μία επίπεδη επιφάνεια, δηλαδή τον βαθμό αντίστασης κατα την ροή, με βάση τον νόμο για τήν ροή των υγρών του Newton ( Fu=n.S.du/dx ).
_______________________________

το σχέδιο το πήρα απο εδώ:
Ιωάννης Σιανούδης 
« Προσδιορισμός του συντελεστή εσωτερικής τριβής (ιξώδους) υγρών με την μέθοδο της πτώσεις μικρών σφαιρών »
 http://physics.teiath.gr/physics/pdf/M8.pdf











Ένα υγρό πάνω σε μια επίπεδη επιφάνεια αποτελείται απο επάλληλα στρώματα. Το πρώτο και επιφανειακό απο αυτά τα στρώματα κινείται με μια ταχύτητα ... εξαιτίας κάποιας δύναμης ( π.χ., αυτή που εφαρμόζουμε εμείς σέρνοντας το πινέλο μας με λαδόχρωμα, την τέμπερα, κ.ο.κ, πάνω στον μουσαμά ). Τα υπόλοιπα στρώματα κάτω απο το πρώτο, ακολουθούν σταδιακά κι αυτά καθώς το ένα παρασέρνει το άλλο, αλλά με διαφορετικές ταχύτητες που επιβραδύνονται συνεχώς μέχρι την πλήρη ακινησία του χαμηλότερου στρώματος ( δηλαδή αυτού που εφάπτεται με την επιφάνεια ). Αυτή η επιβράδυνση της ταχύτητας μέχρι την πλήρη ακινησία, έχει να κάνει με την εσωτερική τριβή των υγρών και αυτό ακριβώς είναι που μας βοηθάει ώστε με τα έλαια ( φυτικά και ζωϊκά ) να έχουμε ένα βασικό συνδετικό ανάμεσα στα χρώματα και την ζωγραφική επιφάνεια. Η εσωτερική τριβή επηρεάζεται εκτός των άλλων και από την θερμοκρασία περιβάλλοντος, καθώς αυτή επηρεάζει την ρευστότητα των λαδιών ( και των mediums, των βερνικιών και κάθε ρευστού φορέα που χρησιμοποιούμε, ....).

Λινέλαιο

 
Linseed oil ( flax seed oil

Λαμβάνεται απο τους ώριμους ( που έχουν αποξηρανθεί ) σπόρους του λιναριού ( Linum usitatissimum, ανήκει στην οικογένεια των (;) Λινίδων ( Linaceae ), το συναντάμε και με ονομασίες όπως: Flax, Linseed ). 
Απο τις ίνες του φυτού έχουμε ( ανάλλογα με την επεξεργασία ) διάφορες ποιότητες κλωστής.Αυτοί οι σπόροι αλέθονται και η σκόνη τους περνάει στα πιεστήρια/τριβεία.
Έχουμε το λινέλαιο ψυχρής έκθλιψης ( cold pressed ) και θερμής, ενώ τα λινέλαια με χημική διαδικασία είναι τελείως ακατάλληλα για ζωγραφική. Απο αυτά τα δύο πρώτα εξαγώγημα ( ψυχρής και θερμής παρασκευής ) έχουμε και τα λινέλαια που έχουν υποστεί πρόσθετη επεξεργασία και τροποποίηση, όπως τα: alkali Refined, ψημένο λινέλαιο, stand oil, αλλά και αυτά που μπορούμε να τροποποιήσουμε εμείς, όπως το λινέλαιο ηλίου, χωρίς τους κινδύνους που περικλείουν άλλα παρασκευάσματα που είναι καλύτερα να αγοράζουμε απο κάποιες εξειδικευμένες εταιρείες που απευθύνονται σε επαγγελματίες ζωγράφους ( π.χ., ψημένο λινέλαιο στούς 200°C για πολλές ώρες ή ψήσιμο λίγο κάτω απο το σημείο ανάφλεξης 350° C, κ.ο.κ, κατα την παρασκευή μολυβδούχου λινέλαιου, κ.α., ).
Στο λινέλαιο θερμής παρασκευής οι αλεσμένοι σπόροι του λίνου θερμαίνονται στους 90° και έτσι επιτυγχάνεται η εξάτμιση του νερού που περιέχουν, παίρνοντας ένα καθαρότερο και ρευστότερο λάδι. Ο όγκος του λαδιού που μπορεί να εξαχθεί με αυτήν την μέθοδο είναι περίπου 27% απο τον όγκο σκόνης των αλεσμένων σπόρων και είναι μεγαλύτερος απο αυτον της ψυχρής μεθόδου όπου παίρνουμε ένα 22% περίπου του όγκου. Αυτό κάνει την μέθοδο της θερμής έκθλιψης να κατέχει την πρώτη θέση στην παγκόσμια αγορά, καθώς εκτός των άλλων, είναι απλή και φθηνή. Δίνει όμως κατώτερης ποιότητας λινέλαιο αλλά αφού είναι κατάλληλο για πολλές εφαρμογές ακόμη και όταν νοθεύεται με άλλα φθηνότερα λάδια ρίχνοντας και άλλο το κόστος αγοράς, κάνοντάς το ιδανικό για εργασίες όπου χρειάζονται μεγάλες ποσότητες. Είναι κατάλληλο σε οικοδομικές εφαρμορές, εσωτερικών και εξωτερικών ελαιοχρωματισμών, στην παρασκευή βερνικιών για παρόμοιες χρήσεις, κλπ. 
Εάν δεν είναι νοθευμένο με άλλα λάδια ( συχνά με λάδια που στεγνώνουν πιό αργά απο το λινέλαιο ) τότε αυτό το λάδι είναι κατάλληλο για την τυπογραφία, τα τυπογραφικά μελάνια αλλά και στην φαρμακευτική, κ.ο.κ.

Τα λάδια νοθείας μπορεί να είναι τα: κρανβέλαιο, βανβακέλαιο, ορυκτέλαιο, κλπ., λάδια δηλαδή που μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε βιομηχανικές εφαρμογές και φυσικά το κόστος παρασκευής και αγοράς τους να είναι μικρότερο απο αυτό του λινέλαιου. 

Το λινέλαιο ανήκει στην τάξη των ξηραινόμενων ελαίων και το χρησιμοποιούμε:

1) ώς διαλύτη και συστατικό στίς μάζες προετοιμασίας. 
2) στο τρίψιμο των ελαιοχρωμάτων, 
3) σε mediums αλλά και ώς συστατικό στα γαλακτώματα τέμπερας

Στο τρίψιμο των ελαιοχρωμάτων χρησιμοποιούμε μόνον λινέλαιο ψυχρής έκθλιψης. Στην καλύτερη ποιότητα που μπορούμε να βρούμε και χωρίς να περιέχει απο τον παρασκευαστή του διάφορα στεγνωτικά, συνήθως μαγγανίου και κοβαλτίου. Άν θέλουμε στεγνωτικά αυτά τα προσθέτουμε αργότερα και πάντοτε σε πάρα πολύ μικρές ποσότητες και με αυστηρή επιλογή όχι ότι νάναι επειδή τιτλοφορείται ώς κατάλληλο στεγνωτικό ακόμη και απο εταιρείες με σεβαστό όνομα στον χώρο των υλικών ζωγραφικής. Τα στεγνωτικά που περιέχουν μαγγάνιο είναι καλύτερο να τα αποφεύγουμε τελείως όσον αφορά την ελαιογραφία. Προσθέτουμε στα γαλακτώματα τέμπερας ή στα mediums ελαιογραφίας, λινέλαιο ψυχρής έκθλιψης ή stand oil ( αυτό το δεύτερο μόνον σε μικρές ποσότητες μέσα στα γαλακτώματα και τα mediums ).
Ένα απο τα καλύτερα medium στην ελαιογραφία ειναι το λινέλαιο ηλίου. Εδώ χρησιμοποιούμε μόνο λινέλαιο ψυχρής έκθλιψης και μόνον της καλύτερης ποιότητας.Δεν πρέπει να συγχέουμε το λινέλαιο ψυχρής παρασκευής με τα ραφιναρισμένα λινέλαια ( Refined linseed oil ) που και αυτά μπορεί να είναι λινέλαια ψυχρής παρασκευής αλλά έχουν υποστεί μια επιπρόσθετη διαδικασία. Εάν το ραφινάρισμα ( ραφινάρισμα για καθαρισμό απο a) κυρούς, b) χρωστικές που έχουν τα έλαια, κλπ ) έχει γίνει με χημικά μέσα τότε έχουμε ένα λάδι ακατάλληλο για ζωγραφική.

Μήν περιμένετε βέβαια πολλές λεπτομέρειες στις συσκευασίες των εταιρειών. Υπάρχουν μόνον "μονολεκτικές επισημάνσεις", π.χ. Refined linseed oil..... ( τελεία και παύλα ).

Εδώ βέβαια περνάμε σε μερικά πολύ σημαντικά ζητήματα που αφορούν τα ξεραινόμενα έλαια όπως το λινέλαιο. Και έχει να κάνει με τα μειονεκτήματα και τα προβλήματα που φέρνει η οξείδωση των ελαίων καθώς εκτίθενται στον ελεύθερο αέρα, τις ακτινοβολίες, τα φωτεινά ή σκοτεινά περιβάλλοντα, τις αυξομειώσεις της θερμοκρασίας περιβάλλοντος, και διάφορα άλλα, συνήθως με αρνητικά αποτελέσματα σε μικρό ή μεγάλο βαθμό όσον αφορά την αντοχή του έργου στον χρόνο, τις χρωματικές αλοιώσεις με επιπτώσεις στο γενικό αισθητικό αποτέλεσμα του έργου τέχνης, κ.ο.κ. Το κιτρίνισμα, το κρακελάρισμα, κλπ. ανήκουν στα μειονεκτήματα και αυτά φέρνουν ζητήματα που έχουν να κάνουν με τον καθαρισμό των ελαίων και τον αποχρωματισμό τους. Ζητήματα δηλαδή που έχουν παιδέψει πολύ κόσμο τους τελευταίους αιώνες αλλά δεν φαίνεται ακόμη να έχουμε καταλήξει κάπου.

αποχρωματισμός και "καθάρισμα" των ελαίων 

  Ο αποχρωματισμός του λινέλαιου και του καρυδέλαιου πριν την χρήση τους ώς συνδετικά και διαλύτες στην ζωγραφική, είναι σημαντικός. Όσον αφορά το λινέλαιο, δεν έχουμε ακόμη κάποια επιθυμητά αποτελέσματα και μάλλον αυτό οφείλεται στην μη απομάκρυνση κάποιων προσμίξεων και χρωστικών των λαδιών που δεν απομακρύνονται πλήρως κατα το ραφινάρισμά τους ( σχηματισμός ακόρεστων ενώσεων που απορροφούν στην περιοχή απο 350 έως 400 nm 
 ( βλ. Ελένη Ε. Ιωακείμογλου  « Τα Οργανικά Υλικά στην Τέχνη και την Αρχαιολογία / τόμος Α' » /σελ. 49 - 50 / εκδ. ΙΩΝ ).

Υπάρχουν όμως και κάποιες μέθοδοι που προτείνονται για τον καθαρισμό του καρυδέλαιου και του λινέλαιου και αξίζει να προσεχθούν: 


http://www.calcitesunoil.com/WashingLiinseedOil.html 
WashingLinseedOil.html 
http://www.dannyvanryswyk.com/ dannyvanryswyk.com


σημειώσεις για το Λινέλαιο ...
 
Τα Πολυαιθενοϊκά οξέα του λινέλαιου είναι κορεσμένα λίπη_Cis 

Σε αυτά ανήκουν τα: λινολεϊκό, λινολενικό..... Στα Μονοενοϊκά οξέα -Cis είναι τα: (;.....;) παλμιτολεϊκό, 

___________________________________________ 

 ΧΗΜΕΙΑ ΕΦΗΡΜΟΣΜΕΝΗ ΕΙΣ ΤΑΣ ΤΕΧΝΑΣ ...υπο ΞΑΥΕΡΙΟΥ ΛΑΝΔΕΡΕΡ // ΕΝ ΑΘΗΝΑΙΣ 1846 
βλ., - Google Books
σελ. text 232 - 236 
σελ. pdf = 235 
..και κατασκευή ελαίων σελ. pdf = 234 
λινέλαιο + ΛΙΘΑΡΓΥΡΟΣ ___________________________________________

λινέλαιο - μελάνια - τυπογραφία .... 
http://sites.google.com/site/paperfil/Home/inks-printing 
Inks, Printing - Μελάνια, Εκτυπώσεις - PaperFil 
Πριν τη βιομηχανική παραγωγή των μελανιών εκτύπωσης, ο κάθε τυπογράφος παρασκεύαζε το δικό του μελάνι χρησιμοποιώντας αιθάλη και λινέλαιο. Ο Gutenberg αρχικά χρησιμοποίησε τα μελάνια των ξυλογραφικών εκτυπώσεων (μίγμα λινέλαιου και αιθάλης). Αργότερα δοκίμασε να παρασκευάσει μελάνι με ρετσίνι, τερεβινθέλαιο και χρωστικές ουσίες. Το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία λιπαρού μελανιού ειδικά για την τυπογραφία......... ___________________________________________

μπεζίρι ( λινέλαιο ) 
μπεζίρι - Google Search 
http://www.google.com/search?client=safari&rls=en-us&q=μπεζίρι&ie=UTF-8&oe=UTF-8 

__________________________________________
Υφάνσιμες Ύλες | Έκθεση | Εθνολογικό Μουσείο Θράκης http://www.emthrace.org/έκθεση/υφάνσιμες-ύλες.html __________________________________________


σημειώσεις για τα Έλαια

 
a) Έχουμε τα ορυκτά αιθέρια έλαια ( που εξάγονται απο το καθαρό πετρέλαιο, τους αρωματικούς υδρογονάνθρακες όπως το βενζόλιο, ( που είναι φυσικό συστατικό του πετρελαίου...... και τα παράγωγά του όπως η ανιλίνη / χρώματα ανιλίνης, οι αλκυδικές ρητίνες, .. κλπ. ), τα ζωϊκά έλαια ( απο το λίπος των κυτών, τα οστά (οπλές ζώων ), τα ψάρια / ιχθυέλαια, τα αυγά, κλπ ) και τα φυτικά ( λιπαρά και αιθέρια ) που θα μας απασχολήσουν περισσότερο. Τα φυτικά και ζωϊκά έλαια και λίπη είναι εστέρες της γλυκερίνης που ανήκει στις τρισθενείς αλκοόλες και αυτές μέσα στο μόριό της με τα λιπαρά οξέα σχηματίζουν ενώσεις ..τριγλυκερίδια......  


Τα φυσικά έλαια ( ζωϊκά και φυτικά ) τα λαμβάνουμε με "παραδοσιακές" και νεότερες μεθόδους.

 Τα λιπαρά έλαια είναι αυτά που έχουμε απο την έκθλιψη των καρπών, των πυρίνων ( κουκούτσια ) και των σπόρων. 
 Τα αιθέρια έλαια ( essential oil ), απο τις ρητίνες των δέντρων (...), τα άνθη, τα φύλλα και τις ρίζες φυτών και λουλουδιών, τους ξηρούς καρπούς, τους φλοιούς των εσπεριδοειδών. 

Κάτι άλλο που πρέπει να έχουμε υπόψιν μας είναι ότι όταν αναφερόμαστε σε έλαια αναφερόμαστε στην υγρή μορφή των λιπών ή λιπαρών ουσιών ώστε να τα ξεχωρίζουμε απο τα ζωϊκά λίπη (ζωϊκά έλαια ) που είναι σε στερεά μορφή στην συνήθη θερμοκρασία περιβάλλοντος, εξαιτίας της μεγάλης τους περιεκτικότητάς σε κορεσμένα λιπαρά οξέα έν αντιθέσει με τα φυτικά έλαια που είναι πλούσια σε ακόρεστα λιπαρά οξέα γι' αυτό και βρίσκονται σε υγρή μορφή σε θερμοκρασία περιβάλλοντος. Η σημασία των ακόραστων λιπαρών οξέων πέραν των άλλων βρίσκεται στην σχέση τους με την οξείδωση αλλά και την ξήρανση των ελαίων. Η οξείδωση έχει σχέση με το κιτρίνισμα και γενικά τον χρωματισμό των ξηρενόμενων ελαίων με τα όποια αρνητικά αποτελέσματα που μάλλον είναι ένα αναπότρεπτο κακό ( κιτρινισμός του λινέλαιου, κλπ. ). 

Εδώ όμως έχουμε ένα πιό περίπλοκο θέμα που ίσως καταφέρω να αναπτύξω στη συνέχεια.
Απο τις αρχές του 20ου αιώνα τα υγρά φυτικά έλαια μπορούμε να τα μετατρέψουμε σε στερεά με την μέθοδο της υδρογόνωσης αλλά εδώ έχουμε να κάνουμε με τομείς που αφορούν την συντήρηση έργων τέχνης, την βιομηχανία τροφίμων και την ιατρική (διατροφικές συνήθειες και υγεία / trans λιπαρά οξέα και σχέση τους με την χοληστερίνη και τις καρδιαγγειακές παθήσεις, κ.ο.κ ).


Τα ζωΙκά λίπη και τα φυτικά έλαια περιέχουν λιπαρά οξέα που στην σύστασή τους είναι σε μεγάλο βαθμό ίδια και αυτό έχει να κάνει με τα ποιοτικά τους χαρακτηριστικά ( σχέση ), αυτό όμως που τα διαφοροποιεί (τα ζωϊκά απο τα φυτικά) είναι στις ποσότητες που τα περιέχουν...... Και τα λίπη και τα έλαια περιέχουν νερό και ανόργανες ουσίες, βιταμίνες, ελεύθερα οξέα, αλδεϋδες, χρωστικές, φωσφορολιπίδια... Το κύριο συστατικό αυτών των λιπαρών οξέων είναι το Παλμιτικό οξύ, το στεατικό οξύ, και το ελαΪκό οξύ.... Μεγάλο ποσοστό σε ελαϊκό οξύ έχουν τα έλαια, ενώ τα λίπη έχουν μεγαλύτερα ποσοστά στη σύστασή των λιπαρών οξέων τους το παλμιτικό και το στεατικό οξύ. Αυτές οι ποσοστικές διαφορές καθορίζουν άν θα έχουμε ένα έλαιο ή ένα λίπος, παρόλο που και τα δύο ( έλαια και λίπη ) περιέχουν πάνω κάτω τα ίδια οξέα. (όλο αυτό θέλει περισσότερο ψάξιμο αλλά θα πάει πολύ μακρυά η βαλίτσα, δηλαδή σε θέματα χημείας και θέματα που αφορούν περισσότερο τους συντηρητές έργων τέχνης, κλπ ).
εδώ πρέπει να συμπληρώσω ότι τα λιπαρά οξέα μπορεί να είναι κορεσμένα αλλά και ακόρεστα και αυτό έχει να κάνει με την δομή των μορίων (αριθμό ατόμων υδρογόνου και άνθρακα) των οξέων που περικλείουν ( καρβοξυλικά οξέα και των αλιφατικών αλυσίδων τους).


b) http://agro-fst.web.auth.gr/3-Spoyde...omatologia.pdf


α) Λιπίδια: τάξη οργανικών ουσιών που διαλύονται σε οργανικούς διαλύτες ( λευκό οινόπνευμα, χλωροφόρμιο, τολουόλιο, κ.α )

β) ............ 
γ) τύποι λιπών: κορεσμένα, ακόρεστα, μονοακόρεστα, πολυακόρεστα.

τα ζωϊκά λίπη είναι κορεσμένα αλλά σε αυτά μπορούν να ανήκουν και κάποια φυτικής προέλευσης όπως το φοινικέλαιο (που δυστυχώς χρησιμοποιείται στην διατροφή ανθρώπων και ζώων) καθώς και το λάδι καρύδας ( άν υπάρχουν και άλλα τα αγνοώ).
στα μονοακόρεστα έχουμε το ελαιόλαδο, το κραμβέλαιο, κλπ, στα πολυακόρεστα έχουμε το λινέλαιο, το καρυδέλαιο, ( ηλιέλαιο, σογιέλαιο, καλαμποκέλαιο, κλπ.

___________________________________ 

.... χρειάζεται συμπλήρωμα πάνω στα 
1) αριθμός ιωδίου
2) σαπωνοποίηση 
3) Τάγγιση 
4) ............




πηγές και σημειώσεις

Ελένη Ε. Ιωακείμογλου
Τα Οργανικά Υλικά στην Τέχνη και τη Αρχαιολογία
ΤΟΜΟΣ  Α' : ΛΙΠΗ & ΕΛΑΙΑ, ΦΥΣΙΚΑ ΚΕΡΙΑ & ΦΥΣΙΚΕΣ ΡΗΤΙΝΕΣ
εκδόσεις  ΙΩΝ
__________

Κώστα Πλακωτάρη
ΥΛΙΚΑ ΚΑΙ ΤΕΧΝΙΚΗ ΣΤΗ ΖΩΓΡΑΦΙΚΗ ΚΑΙ ΔΙΑΚΟΣΜΗΤΙΚΗ

___________

Theophili, qui et Rugerus, presbyteri et monachi, libri III. de diversis artibus: seu, Diversarum artium schedula (1847)

 https://archive.org/details/theophiliquietr01hendgoog

__________________
( Google eBook )

 Theophili, qui et Rugerus, presbyteri et monachi, libri III. de diversis artibus: seu, Diversarum artium schedula 

 http://books.google.gr/books/about/Theophili_qui_et_Rugerus_presbyteri_et_m.html?id=wo4EAAAAYAAJ&redir_esc=y

http://bks9.books.google.gr/books?id=wo4EAAAAYAAJ&printsec=frontcover&img=1&zoom=1&edge=curl&imgtk=AFLRE71ZIMCW4Aq0J323waC1cucBgnifq7AJLDWQd9glZbpjnVfWBEAu_j8STO7B3NoSd2qIPYjZoxRtQdH3h8lSxzxSUTFaM9l_EsJJ2k5jsK1KAfjrBUk 













............... it is rather carelessly given by him, contains, directions for dyeing skins, making coloured glass, the composition of colours, varnishes, &c., and a description of various substances used in the arts. Linseed oil is thus noticed in it. « Lineleon, ex semine lini fit, » p. 372, is the λινηλιον of Dioscorides and the λινόλαδον of the modern Greeks; linseed oil. ................

___________________

http://www.calcitesunoil.com/WashingLiinseedOil.html
WashingLinseedOil.html
 http://www.dannyvanryswyk.com/ dannyvanryswyk.com
____________________________

 ΧΗΜΕΙΑ ΕΦΗΡΜΟΣΜΕΝΗ ΕΙΣ ΤΑΣ ΤΕΧΝΑΣ 
...υπο ΞΑΥΕΡΙΟΥ ΛΑΝΔΕΡΕΡ 
// ΕΝ ΑΘΗΝΑΙΣ 1846





 
____________________________

www , πηγές και σημειώσεις


ΛΙΠΗ
 http://img.pathfinder.gr/clubs/files/12413/10.html

Ο βαθμός κορεσμού των λιπαρών οξέων εξαρτάται από τον αριθμό των διπλών δεσμών υδρογόνου μεταξύ των ατόμων άνθρακα. Όταν στην αλυσίδα ενός λιπαρού οξέος ,όλες οι μονάδες συγγένειας των ατόμων άνθρακα είναι ενωμένες, τότε το λιπαρό οξύ θεωρείται κορεσμένο. Όταν στην αλυσίδα υπάρχει μόνο ένας διπλός δεσμός τότε το λιπαρό οξύ θεωρείται μονοακόρεστο. Όταν περιέχονται περισσότεροι από ένας διπλός δεσμός το λιπαρό οξύ θεωρείται πολυακόρεστο.Τα λιπαρά οξέα που περιέχουν διπλό δεσμό που συνδέει τα δύο άτομα άνθρακα είναι δυνατό να υπάρχουν σε δύο γεωμετρικές μορφές: cis και trans. Τα cis-λιπαρά διαφέρουν από τα trans-λιπαρά ως προς τις ιδιότητες του.
____________________________
http://nefeli.lib.teicrete.gr/browse...ARAKI_2009.pdf
http://nefeli.lib.teicrete.gr/browse...ARAKI_2009.pdf

βλ. 1.1 Κατηγορίες λιπαρών οξέων / σελ. pdf -18


τα οποία έχουν σχέση με την ρευστότητα των ελαίων και όχι μόνον.
 http://www.iama.gr/ethno/oxea_files/...is_Marinos.pdf

Είναι η cis διαμόρφωση των ακόρεστων λιπαρών οξέων που εμποδίζει το πακετάρισμα των λιπαρών οξέων στις κυτταρικές μεμβράνες και έτσι αυξάνει τη ρευστότητα τους.
_______________________

youtube YouTube - Fear of Fat: Cis/Trans isomer structures
 http://www.youtube.com/watch?v=TNrMIdzvRww
YouTube - cis trans isomers
____________________________

Όλα αυτά όμως και η βαθύτερη γνώση τους αφορούν τους συντηρητές έργων τέχνης και λιγότερο έναν ζωγράφο. Άν αναφέρομαι αποσπασματικά..... το κάνω μόνο και μόνον για κάποιον που θα ενδιαφερόταν να ξεκινήσει για μια βαθύτερη γνώση ή έστω να έχει μια ερασιτεχνική ασχολία παρακολουθώντας ενημερωτικά τις εξελίξεις στην τεχνογνωσία και τις εφαρμογές της σύγχρονης συντήρησης. Για όλα αυτά θα πρέπει να ανατρέξετε στην ξένη βιβλιογραφία / υπάρχουν και κάποια βιβλία στα ελληνικά και απο έλληνες επιστήμονες και φυσικά να αναζητήσετε στο διαδίκτυο οτιδήποτε σχετικό ( όπως, αναφορές και ιστορικά συντήρησης* φορητών εικόνων απο τούς συντηρητές τους, κ.ο.κ. ). 
__________________________

http://eureka.lib.teithe.gr:8080/bit...pdf?sequence=1
___________________________
 http://www.childhealth.ac.cy/Abstrac...005transFA.pdf
____________________________
ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ - ΛΙΠΗ (EUFIC) http://www.eufic.org/article/el/expi...cs-fats_greek/ ___________________________
Trans 
Trans λιπαρά οξέα | Χημικός - Chemist.gr http://www.chemist.gr/2010/01/2721/ ___________________________

http://www.iama.gr/ethno/oxea_files/...is_Marinos.pdf

(..........................) Τα λιπαρά οξέα είναι καρβοξυλικά οξέα με συχνά μακριές αδιακλάδωτες αλιφατικές αλυσίδες, οι οποίες μπορούν να είναι κορεσμένες η ακόρεστες. Τα λιπαρά οξέα με μόνο απλούς δεσμούς ονομάζονται κορεσμένα επειδή είναι κορεσμένα με το μέγιστο αριθμό ατόμων υδρογόνου που μπορούν να ενωθούν με κάθε ένα από τα άτομα άνθρακα του μορίου. Με άλλα λόγια όλοι οι άνθρακες του μορίου είναι συνδεδεμένοι με δύο άτομα υδρογόνου εκτός από τον άνθρακα της καρβοξυλικής ομάδας που δεν ενώνεται με κανένα και τον άνθρακα στο άλλο τέλος της αλυσίδας (ωμέγα άνθρακας) που είναι ενωμένος με τρία άτομα υδρογόνου. Τα λιπαρά οξέα με ένα διπλό δεσμό καλούνται μονοακόρεστα ενώ αυτά που περιέχουν περισσότερους του ενός διπλούς δεσμούς ονομάζονται πολυακόρεστα. Η διαμόρφωση της γεωμετρίας των γειτονικών ατόμων υδρογόνου, στα άτομα άνθρακα που ενώνονται με διπλό δεσμό, μπορεί να είναι Cis, όταν είναι στην ίδια μεριά ή trans όταν είναι στην αντίθετη (......................)
 _______________________________

Flax genetic resources in Europe: ad hoc meeting, 7-8 December 2001, Prague ... By Lorenzo Maggioni, International Plant Genetic Resources Institute

Flax genetic resources in Europe: ad ... - Google Books
Flax genetic resources in Europe: ad ... - Google Books
________________________________

Medical botany, or, Illustrations and descriptions of the medicinal plants ... By John Stephenson, James Morss Churchill
http://books.google.com/books?id=IYM...ssimum&f=false
Medical botany, or, Illustrations ... - Google Books
 ________________________________

ΦΤΙΑΧΝΩ ΜΟΝΟΣ ΜΟΥ: Το λινάρι
 http://www.ftiaxno.gr/2010/03/blog-post.html

Άλλες πολύ σημαντικές πληροφορίες για την φαρμακευτική χρήση του λιναριού μπορείτε να διαβάσετε και εδώ:
http://curezone.com/forums/fm.asp?i=50365 http://www.beckwithfamily.com/indexf.html
________________________________


                                                                                     Θεόδωρος Παππάς

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου