Παρασκευή 19 Σεπτεμβρίου 2014

mediums: Oξείδια και mediums

Λιθάργυρος , massicot

Μίνιο, λευκό Μολύβδου.


Λιθάργυρος ,litharge, Lead(II)oxide, PbO
Ο Λιθάργυρος ( Πλίν. spuma argenti > αφρός αργύρου // αγγλ. Litharge) είναι ορυκτό οξείδιο του μολύβδου, φυσικό ή παραπροϊόν μολυβδοαργυρούχων ορυκτών παραγόμενο και κατά την επεξεργασία του αργύρου( Ασήμι, Ag ) σε διυλιστήριο με την μέθοδο της κυπέλλωσης ( ένας τόνος μολύβδου μπορεί να δώσει έως και 5 κιλά αργύρου
( βλ. http://www.ancmet.metal.ntua.gr/Exorixi.htm )
με σκοπό τον διαχωρισμό του μολύβδου απο τον άργυρο ( δεν γνωρίζω αν η μέθοδος που προανέφερα χρησιμοποιείται ακόμη σε κάποια μεριά του πλανήτη, αλλά η μέθοδος της κυπέλλωσης είναι αρχαία και αντικαταστάθηκε απο νέα τεχνική το 1829 ). Αυτός ο διαχωρισμός επιτυγχάνεται με οξείδωση του μολύβδου και απο αυτό έχουμε λιθάργυρο όπου με την ανάτηξή του ( αναγωγική τήξη του Λιθάργυρου σε θερμοκρασία 880° C περίπου ) στην συνέχεια έχουμε εξαγωγή μολύβδου κάτι σαν ανακύκλωση (;) δηλαδή
( βλ. "ΟΡΥΚΤΟΛΟΓΙΚΗ ΜΕΛΕΤΗ ΛΙΘΑΡΓΥΡΩΝ ΑΠΟ ΤΗΝ ΘΑΛΑΣΣΙΑ ΠΕΡΙΟΧΗ ΤΟΥ ΣΙΓΡΙΟΥ ΛΕΣΒΟΥ"  ... ΙΓΜΕ / 2 , 2.1 Λιθάργυρος, σελ. pdf -3, κλπ. )
 http://www.geo.auth.gr/miner2005/papers/paper_06.pdf

 Άν έχουμε να κάνουμε με φυσικό λιθάργυρο αυτός ανήκει στα δευτερεύοντα μεταλλεύματα του μολύβδου. H παρουσία του λιθάργυρου στον μόλυβδο και στα μολυβδούχα ορυκτά δίχνει τον βαθμό της οξείδωσής τους. Ο μόλυβδος ανήκει στα μη ευγενή μέταλλα, σε αυτά δηλαδή που οξειδώνονται με καύση στον αέρα ( μόλυβδος, χαλκός, κλπ ) έν αντιθέσει με τον χρυσό, τον άργυρο, την πλατίνα, που δεν οξειδώνονται.

O διαλύτης του λιθάργυρου είναι το νιτρικό (nitric) και το οξικό οξύ ( acetic acid CH3COOH, βλ. και σχέση με το ξύδι ). Άν δεν ολοκληρωθή η διάλυση, αυτό σημαίνει οτι δεν είναι καθαρός λιθάργυρος και συνήθως υπάρχει πρόσμειξη με διοξείδιο του Πυριτίου που παραμένει αδιάλυτο. Aλλά και άλλα μέταλλα, όπως ο σίδηρος, το ασήμι και ο χαλκός, μπορούν να βρεθούν στον λιθάργυρο όπως είπαμε και μπορεί να καθαρίσει μόνον με ανίχνευση αρχικά των ξένων προσμείξεων και ανάλογα με αυτό που θα βρεθεί και σε τι ποσότητες ( δηλ. άν είναι χαλκός, σίδηρος, κλπ, ή και όλα αυτά μαζί ), θα ακολουθηθεί και η κατάλληλη μέθοδος διαχωρισμού.


Αυτή η μπελαλίδικη διαδικασία δεν αφορά εμάς βέβαια, μας αφορά όμως στο "επίπεδο" του τι λιθάργυρο μπορούμε να βρούμε και να αγοράσουμε απο τον προμηθευτή μας. Άρα το πρώτο βήμα, άν θέλουμε να μπούμε στην περιπέτεια παρασκευής μολυβδούχων παρασκευασμάτων όπως αυτά που χρησιμοποιούσαν οι δάσκαλοι της Δυτικής αναγέννησης και οι μετέπειτα αυτών, ( κάποιοι μέχρι της μέρες μας ) είναι η καθαρότητα του λιθάργυρου. Ο πωλητής μας δεν μπορεί να είναι άλλος παρά ένας προμηθευτής των χημικών και άλλων σχετικών εργαστηρίων και ερευνητικών κέντρων που χρησιμοποιούν τέτοιες ύλες και απαιτούν καθαρά και μη νοθευμένα, ή "αγνώστου προέλευσης" υλικά.


 Massicot 

( κίτρινος λιθάργυρος , yellow lead oxide, Pigment Yellow 46 ).
 Γνωστή παραλλαγή του λιθάργυρου είναι το massicot ( κίτρινο χρώμα / κίτρινος λιθάργυρος ) που έχει την ίδια χημική σύσταση με αυτόν και μπορεί να συνυπάρχουν. 
To massicot παρασκευάζονταν με περαιτέρω έκθεση στο διοξείδιο του άνθρακα στην διαδικασία παρασκευής του λευκού του μολύβδου και δεν είναι τίποτε περισσότερο απο το ενδιάμεσο στάδιο πρίν το βασικό οξείδιο του μολύβδου ( λευκό μολύβδου ) μετατραπεί με παρατεταμένο ψήσιμο στον ελεύθερο αέρα ( διοξείδιο του άνθρακα ) σε πορτοκαλί του μολύβδου, το γνωστό μίνιο ( Λατιν. stupium και minium ). Αυτό το μίνιο όμως δεν έχει σχέση με τίς μεθόδους παρασκευής του σύγχρονου μίνιο που μπορούμε να βρούμε στα χρωματοπωλεία για σιδηροβαφές που ώς χρώμα είναι φωτεινότερο απο το αυθεντικό μίνιο που χρησιμοποιούσαν στα βιβλία ( μινιατούρες ) και στούς πίνακες οι ζωγράφοι του μεσαίωνα μέχρι ( ίσως ) και τον 19ο αιώνα.

 Κίτρινο Massicot μπορείτε να βρείτε στην ελληνική αγορά της εταιρείας KREMER και με εταιρική / καταλόγου αρίθμηση: KREM -3-4301 απο το ABIO. Αν πωλείται και αλλού απο άλλη εταιρεία πλήν της KREMER ( αναφέρομαι στην Ελληνική αγορά ) δεν το γνωρίζω...


WWW  πηγές / Βιβλία  & ..  για massicot

http://www.mindat.org/min-2587.html

Formula:
PbO
System:Orthorhombic

Hardness:2
Name:Derived from early arabic, through spanish mazacote and the French name for oxide of lead.
Dimorph of:Litharge

Colour:Sulphur- to ...
 ...............................................

_____________________________
 
The commercial hand-book of chemical analysis: or, practical instructions ... 

By Alphonse Rene le Mire de Normandy
1) Google eBook
http://books.google.gr/books?id=OxIAAAAAQAAJ&hl=el&source=gbs_navlinks_s
2) Internet ARCHIVE   
https://archive.org/details/commercialhandb02normgoog

LITHARGE. 
PROTOXYDE OF LEAD. MASSICOT. 
1. Litharge (protoxyde of lead PbO) is known also under the name of massicot, when it has not undergone fusion; after fusion it is always called litharge. (...................................)
___________________________________



M.J.F.L. MERIMEE
 "The art of painting in oil, and in fresco"

http://books.google.gr/books?id=eZlAAAAAYAAJ&hl=el&source=gbs_navlinks_s

 MASSICOT (PROTOXIDE OF LEAD). The substances which are sold in the shops, under the name of massicot, are only ceruse more or less calcined, and are named light, yellow, or gold coloured. Genuine massicot is the strongest oxide of lead (protoxide); its colour is a dull orange yellow. In the preparation of minium the lead is calcined in a reverberatory furnace; this process gives a mixture of massicot and lead; these are separated by washing and trituration; the massicot being much lighter remains suspended in the water; it is drawn off, and left to settle; the depositum which it then forms is collected and dried, and this is the true massicot. But it is not to be had in our colour-shops; it can only be procured from the red-lead manufacturers. It may be employed with advantage in preparing the drying oils; it produces the same effect as litharge when very finely ground. It may also be employed as a colour: its tint is not brilliant; but as it is a better drier than white lead, it may be substituted for it in mixing with colours which dry with difficulty, as the lakes and the bituminous earths.

 ____________________________________

THE MINERAL MASSICOT
 MASSICOT (Lead Oxide)

http://shop.kremerpigments.com/en/pigments/kremer-made-and-historic-pigments/massicot--litharge-43010:.html








   








warning
http://www.kremer-pigmente.com/media/files_public/43010_SHD_ENG.pdf 

The sale of this product is legally restricted. Please send us the required proofs of professional use together with your order.








 ___________________________________________

 Σπύρος Δοντάς  Δρ. Χημικός,  /  ΕΛΙΝΥΑΕ
 "Επικίνδυνες Χημικές Ουσίες στους Χώρους Εργασείας" 

http://www.elinyae.gr/el/lib_file_upload/Ximika.1113227510826.pdf













___________________________________________



medium Λιθαργύρου
 
Πρώτη φορά που έμαθα για το medium Λιθαργύρου ήταν στα μέσα της δεκαετίας του ΄80, απο το βιβλίο >> «Αναμνήσεις απο τη Ζωή μου» του Τζιόρτζιο ντε Κίρικο (σελ. 238) εκδόσεις: ύψιλον / βιβλία. εκδ. 1985.


Αναλογίες: 7 μέρη ωμό Λινέλαιο, 1 μέρος λιθάργυρου.


σκεύη: 

a) κουζινάκι γκαζιού ή ρεύματος.
b) πύλινη χύτρα, επιλέγουμε >> πυρίμαχη και εσωτερικά "βαμένη" με παχύ βερνίκι, 
c) μάσκα προστασίας (όχι πανάκια) με φίλτρα για χημικά και τοξικά ( κατηγορία φίλτρου σωματιδίων και καπνών -->> P3 ( πί 3 ) ή ακόμη καλύτερα αν γνωρίζετε κάποιον χημικό ρωτήστε τον για το καταλληλότερο φίλτρο
d) ένα μεταλλικό / χάλκινο γουδί ( ..τουλάχιστον μεσαίου η καλύτερα μεγάλου μεγέθους )
 e) ένα βάζο με βιδωτό καπάκι
 f) Ένα μακρύ λεπτό ξυλάκι που να μας βοηθάει να ανακατεύουμε το λάδι με τον λιθάργυρο κατα την διάρκεια του ψησίματος και απο κάποια λογική απόσταση ασφαλείας ( ..μήν είναι και ένα μέτρο, χί!χί!).

Ο λιθάργυρος που έβρισκα εγώ, ήταν σε συσκευασία του 1ος κιλού. Όμως το πρώτο πρόβλημα ήταν το μέγεθος των κόκκων της σκόνης λιθαργύρου. Ζητούσα να είναι σε μορφή σκόνης, αλλά βέβαια, δεν θυμάμαι (μετά απο τόσα χρόνια) αν υπήρχε και σε κάποια άλλη μορφή ( π.χ., σε κομμάτια...) πλήν της σκόνης, αλλά εγώ έτσι το ζητούσααπο εκεί που το αγόραζα. 

Αυτό που μπορούμε να αγοράσουμε απο τούς προμηθευτές που προανέφερα, είναι ένας κίτρινος λιθάργυρος αρκετά λεπτόκοκκος, αλλά πρέπει οπωσδήποτε να κοπανισθεί και άλλο στο γουδί για να γίνει πολύ ψιλή πούδρα, αλλιώς δεν θα λιώσει καλά μέσα στο καυτό λινέλαιο και μια ποσότητα θα κατακαθίσει στον πάτο του δοχείου, είτε αυτό είναι το δοχείο όπου ψήνεται, είται το γυάλινο δοχείο που θα αποθηκευτεί μετά το πέρας της όλης διαδικασίας. Εδώ μιλάω για την ελληνική αγορά και αυτά που μπόρεσα να βρώ εγώ, εσείς μπορεί να βρείτε αυτό που πρέπει, ώστε να αποφύγετε τη διαδικασία του κοπανίσματος. Ίσως βρεθεί στήν αγορά του εξωτερικού, κάτι έχω εντοπίσει σε εταιρεία που παρασκευάζει υλικά ζωγραφικής ( εκτός της εταιρείας KREMER ...), αλλά δεν ξέρω άν είναι υλικό που μπορεί να εξαχθεί με απλή ταχυδρομική αποστολή σε κάποιον ιδιώτη ενός άλλου κράτους, θα το ψάξω περισσότερο και αν βρώ κάτι θα το αναφέρω.
 
Επίσης όταν το κοπανίσουμε στο γουδί μπορούμε να βάλουμε ίση ποσότητα λινέλαιου και να τα κοπανίσουμε μαζί και ίσως αυτή να είναι και η σωστότερη προετοιμασία πρίν ο λιθάργυρος ή το λευκό μολύβδου με το λινέλαιο ή το καρυδέλαιο ανέβουν στη φωτιά. Ένα επιπλέον θετικό με αυτήν την προπαρασκευή είναι ότι δεν θα έχουμε αιωρούμενα σωματίδια κατά το κοπάνισμα, αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν θα έχουμε μάσκα προστασίας με τα φίλτρα που προανέφερα

Καλό θα είναι να παίρνουμε όλες τις αναγκαίες προφυλάξεις. Εκτός απο την μάσκα πρέπει να έχουμε και γάντια πλαστικά μιας χρήσης που μπορούμε να προμηθευτούμε απο τα φαρμακεία ή ακόμα καλύτερα απο φαρμακαποθήκη ή πωλητή χημικών κ.ο.κ, εξηγώντας και τον λόγο που τα θέλουμε ώστε να βρούμε τα κατάλληλα για παρόμοιες δουλειές.
Αυτά τα γάντια όμως δεν είναι κατάλληλα και είναι και επικίνδυνο να συνεχίσουμε να τα φοράμε όταν θα ανεβάσουμε την χύτρα στην φωτιά. Αν θέλετε γάντια προστασίας κατα την διάρκεια του ψησίματος του λαδιού, αυτά θα πρέπει να είναι πυρίμαχα και αυτό είναι ένα θέμα που δεν το κατέχω γιατί απλώς δεν χρησιμοποιούσα γάντια όταν έψηνα τα δικά μου μίντιουμ.
Χρειαζόμαστε μια πύλινη χύτρα και ένα κουζινάκι γκαζιού ή ρεύματος ( όχι μικρό γκαζάκι ) γιατί το ψήσιμο μπορεί να κρατήσει δύο και τρείς ώρες και κάποιες φορές και περισσότερο. Η πύλινη χύτρα εσωτερικά θα πρέπει να μην είναι απορροφητική και φυσικά να αντέχει σε μεγάλες θερμοκρασίες. Καλό είναι η φλόγα να μην ακουμπάει απο κάτω την χύτρα και κατά την διάρκεια του ψησίματος να ανακατεύουμε αργά με ένα ξυλάκι. Τα ίδια ισχύουν άν χρησιμοποιήσουμε ηλεκτρικό "μάτι".


Στην περιγραφή του Τζ. ντε Κίρικο δεν γίνεται κατανοητή η σημασία της μεγάλης θερμοκρασίας που πρέπει να φτάσει το λινέλαιο ( το σημείο βρασμού του λινέλαιου είναι κοντά στους 250° C και άνω, ενώ ανάφλεξης απο 350° C και άνω ). Αυτό απο μόνο του ( ψήσιμο σε μεγάλη θερμοκρασία του λινέλαιου ), δείχνει τον μεγάλο βαθμό επικινδυνότητας ενός τέτοιου εγχειρήματος πέρα απο τις αναθυμιάσεις του λιθάργυρου που είναι τοξικές.
Όλα αυτά μας πηγαίνουν στον κατάλληλο εργαστηριακό εξοπλισμό που πρέπει να διαθέτουμε και φυσικά έναν χώρο δουλειάς που δεν θα έχει σχέση με την κατοικία μας, όπου μαγειρεύουμε, κοιμόμαστε, κλπ

Καλό είναι λοιπόν να το φτιάξουμε σε ανοικτό χώρο (χωρίς ρεύματα αέρα) έχοντας μάσκα με ειδικά φίλτρα προστασίας στα χημικά και τοξικά και όλα τα σκεύη μας να είναι σε άριστη κατάσταση. Τα σκεύη αυτά θα είναι μόνον γι' αυτήν την εργασία και ποτέ δεν θα χρησιμοποιούνται για άλλους σκοπούς (ακόμη και παρεμφερείς) δηλαδή παρασκευή άλλων, μη τοξικών βερνικιών και mediums για ζωγραφική.

Ο ντε Κίρικο αναφέρει: « ( .......... ) Τη συνταγή αυτού του βερνικιού τη βρήκα σε ένα γαλλικό βιβλίο που εκδόθηκε στο Παρίσι στα 1830 και γράφτηκε απο ένα ζωγράφο ονόματι Ζαν Φρανσουά Μεριμέ, ο τίτλος του βιβλίου είναι De la peinture a l' huile. ( ............ ).»


Εμείς τώρα μπορούμε να βρούμε το βιβλίο του Μεριμέ στο διαδίκτυο ελεύθερο απο δικαιώματα στα αγγλικά και γαλλικά.


 M.J.F.L.MERIMEE : THE ART OF PAINTING IN OIL and in FRESCO

http://books.google.gr/books?id=eZlAAAAAYAAJ&hl=el&source=gbs_navlinks_s
..... page .55 - // TO PREPARE DRYING OIL. From the tendency that several of the oxides and metallized salts have to unite with oils, and thus to render them more drying, has resulted a great many different receipts for the preparation of drying oil. Some recommend sulphate of zinc, calcined verdigris, plaster of Paris, umber, oxide of manganese, &c.; others prefer putting into the oil a crust of bread and a head of garlic. But, in all these preparations, litharge is the chief ingredient. The oxide of lead having the greatest power over the oils, to recommend other substances would be superfluous. In this process litharge, in the proportion of oneeighth part, should be reduced to the finest powder; this condition is indispensable to its perfect solution. The vessel containing the oil and litharge is then to be placed on a slow fire, and frequently stirred with a spatula: a considerable quantity of scum is soon formed; and the ebullition is so great at times, as to make it necessary to withdraw the vase, to prevent the oil running over. When the scum has quite disappeared, it is a sign that the oil is in a proper state ; it is then allowed to stand still; then the litharge which has not combined precipitates, and in a few hours the surface of the oil will be covered with a pellicle, which indicates that the operation is complete. This preparation is of a brownish colour, which is increased in proportion to the time that it may have been exposed to the action of a strong fire ; it becomes clear when allowed to rest, but is never colourless. By operating at a lower temperature, in a balneum marice (a water bath), or even in mixing water with the oil, and supplying its loss by evaporation, an oil less drying is obtained, but less coloured, which colour grows more faint by exposure to the light. A drying oil nearly colourless may be obtained by combining linseed, or nut oil with litharge, and triturating them together for a considerable time ; this will produce a sort of yellowish creamy substance, which, being allowed to rest, soon becomes clear; but if there be not time to wait, this fluid may be filtered through blotting-paper ; it is then transparent, but with a little colour, which soon goes off when exposed to the light. By letting fall some of the oxide of lead, which it held in solution, this operation may be completed in a few hours. It is evident that the oil in combination with the litharge forms two distinct substances: the transparency of the first is not impaired by the oxide it contains; the other is a thick substance, a kind of soap, in which even the oil is changed, as if by the alkalies. This matter will be noticed more fully in the chapter on varnishes. The chemical affinity of the oils and the oxide of lead is such, that they may be eombined by triturating the oil with a leaden muller; the oil then assumes a gray colour, arising from the solution of the lead ; this mixture being collected in a cup, the metal soon subsides, and the oil, which floats at the top, is very clear and dries better because it holds in solution a portion of the lead. Where litharge cannot be had, lead filings and pieces of flat lead may be put into a bottle with linseed or nut oil, and frequently shaken; in a few days this will produce an oil almost colourless, and capable of drying the lakes, as well as the ochres. As the drying oils become fat in a short time, it is best to prepare only a small quantity at once.

_____________________________________________

σημείωση:

Ένα άλλο βιβλίο που θα μας φανεί πάρα πολύ χρήσιμο και αναφέρεται με λεπτομέρειες στην παρασκευή παρόμοιων mediums με μολυβδούχα οξείδια, λινέλαιο , καρυδέλαιο, κερί, κλπ., είναι το: 
Ευαγγελία Μ. Τσίλαγα « Το χρώμα στη Ζωγραφική και οι τεχνικές του ( απο την Αναγέννηση μέχρι σήμερα ) » 
Β' Εκδοση / εκδ. Παπασωτηρίου.
βλ. κεφ. 4 σελ. 31 - ... « Παραλλαγή του μίντιουμ με μόλυβδο πιθανόν η τεχνική του Λεονάρντο ντα Βίντσι » 

βλ. Κεφ. 5 σελ. 35 - ... « Τα μίντιουμ με μόλυβδο και κερί των Βενετσιάνων καλλιτεχνών Τζιορτιόνε, Τιτσιάνο, Τιντορέττο » 
κ.ο.κ...........

και εδώ:
1) [ Maroger ] "Secret Formulas and Techniques of The Masters" http://carolallisonart.com/SecretFormulaIndex.html
http://carolallisonart.com/SecretFormulaIndex.html

2) THE XVII-TH CENTURY’S THIXOTROPIC PAINTING MEDIUM I. THE OLD FLEMISH SCHOOL GELS AND THEIR RECONSTRUCTION FALLOWING RUBENS AND VAN DYCK `S RECIPES

____________________________

ΧΗΜΕΙΑ ΕΦΗΡΜΟΣΜΕΝΗ ΕΙΣ ΤΑΣ ΤΕΧΝΑΣ ...υπο ΞΑΥΕΡΙΟΥ ΛΑΝΔΕΡΕΡ // ΕΝ ΑΘΗΝΑΙΣ 1846 
βλ., - Google Books
σελ. βιβλ., ..235
σελ. pdf = ..244
..και κατασκευή ελαίων  σελ.234 
λινέλαιο + ΛΙΘΑΡΓΥΡΟΣ




_____________________________________

  Όσα βιβλία και διαδικτυακές "θέσεις" προτείνω ( βιβλία όπως των Μεριμέ, Maroger, Sir C. L. Eastlake, Ε. Μ. Τσίλαγα, κλπ ),
θεωρώ πως θα πρέπει οπωσδήποτε να μελετήσετε τα γραφόμενά τους είτε αυτά δίδονται δωρεάν είτε πληρώνοντας ένα πολύ μικρό αντίτιμο ( αλλά και άλλων πηγών που πιθανόν θα βρείτε κι εσείς στην αναζήτησή σας ).
Φυσικά υπάρχουν ακριβές έως και πανάκριβες επιλογές, αλλά εδώ προτείνω αυτές που μπορεί να είναι προσβάσιμες σε όλους ( όσες έχω βρεί και όσες θεωρώ - με τα δικά μου κριτήρια- ότι αξίζουν ).
Η γνώμη μου βέβαια είναι πριν επιχειρήσετε να παρασκευάσετε μόνοι σας αυτά τα μίντιουμ που χρησιμοποιούσαν οι δάσκαλοι της Δύσης με άριστα αποτελέσματα ( Αντονέλλο ντα Μεσσίνα, Ρούμπενς, Ρέμπραντ,... ), όχι μόνο να διαβάσετε και να μελετήσετε πολύ καλά όσες περισσότερες αναφορές βρείτε, αλλά να δοκιμάσετε κάποια παρόμοια mediums που πωλούν εταιρείες ώστε να αποφύγετε ένα αναμφίβολα επικίνδυνο εγχείρημα.


 
Άν αναφέρομαι στο medium Λιθαργύρου και κατ' επέκταση σε παρόμοια που αντί για λιθάργυρο έχουν στουπέτσι, είναι γιατί τα αποτελέσματα είναι σε πολύ υψηλό επίπεδο, τόσο στο αισθητικό αποτέλεσμα όσο και στην αντοχή του έργου.
Έχω κρατήσει έναν πίνακα που είχα κάνει με το medium Λιθαργύρου ( χωρίς προσθήκη κεριού ) και σκόνες χρώματος πάνω σε προετοιμασμένο ξύλο, μόνο και μόνο για να παρατηρώ τις αλλαγές και την αντοχή του στο χρόνο. Ο πίνακας έγινε το 1988 και δεν του πέρασα ποτέ βερνίκι. Τα χρώματα είναι ακόμη φωτεινά, σχεδόν όσο ήταν και τους πρώτους 6 μήνες που στέγνωνε και έχουν κάτι απο την γυαλάδα των χρωμάτων όταν αυτά είναι ακόμη ρευστά πάνω στην παλέτα μας.


maroger medium  /  Black Oil  / ....

Μπορείτε όμως να αποφύγετε τον μπελά της παρασκευής των προαναφερθέντων υλικών με mediums που παρασκευάζουν ορισμένες εταιρείες όπως αυτές που επέλεξα αλλά σίγουρα υπάρχουν και άλλες ( άν και όχι πολλές ):

 1) BLACK OIL Painting Medium 
 Available for shipping to USA/Canada ONLY. This item contains liquid and will NOT ship to other countries. Our Flemish Maroger and Italian Wax mediums are available for international shipping.

 http://www.oldmastersmaroger.com/black-oil-painting-medium-4oz/
_______________

 2) Sennelier Oil -37 ml Tube - Maroger Medium

.........
 _____________
3) KREMER -> Black Oil, by Claude Yvel 
 http://shop.kremerpigments.com/en/mediums--binders-und-glues/mediums-und-varnishes/black-oil--by-claude-yvel-79097:.html

 No. : 79097:
 medium made of walnut oil and lead oxide, contains lead, toxic
Black oil is a fast drying medium and varnish made from walnut oil and litharge. Historically significant for iconpainting and other historical painting techniques.
 _________________



Λευκό Μολύβδου - λινέλαιο ή Καρυδέλαιο

Ένα άλλο medium, παρόμοιο σε μεγάλο βαθμό με αυτό του Λιθαργύρου είναι και αυτό που μπορούμε να παρασκευάσουμε με λινέλαιο ή καρυδέλαιο και λευκό μολύβδου.
-> απο το: Materials for a history of oil painting, Volume 1 By Sir Charles Lock Εastlake 
book page 311 / 309 / ....κλπ.

 To make Vandyck's drying oil—Take an oz. and half, or two oz. is better, of white lead, and a pint of nut oil; set the oil upon the fire in a large earthen vessel; put in the lead by degrees, as the oil simmers very slowly over the fire till the whole is dissolved [diffused]." The oil was then clarified by straining and by repose. The writer adds: "This oil should be used fresh. Vandyck . . . always had it prepared in his own house, and never kept it by him more than a month; after that time it begins to lose its good qualities: it is believed that Cornelius Jansen, as well as Vandyck, used this drying oil.
 
Το μικρό αλλά συνοπτικό απόσπασμα που επέλεξα πέρα απο τις αναφερόμενες αναλογίες που μπορεί να αλλάζουν ανάλογα με τον συνταγογράφο, και μπορεί να είναι:
10 γρμ. λευκό μολύβδου  σε 100 γρμ. λινέλαιο

Ψήσιμο που μπορεί να πλησιάζει τους 280° C με 300° C για τρείς ώρες.

Αναφέρει κάποια σημαντικά πράγματα.
Όπως το ότι αυτά τα mediums δεν έχουν μεγάλη διάρκεια ζωής μέσα στα δοχεία που φυλάσσονται. Κι αυτό είναι ένα απο τα μειονεκτήματά τους άν αναλογιστούμε τον κόπο και την επικινδυνότητα παρασκευής τους. Ο συγγραφέας πολύ σωστά αναφέρεται στην διάρκεια του ενός μηνός γι' αυτό το μίντιουμ. Άλλοι πάλι χρησιμοποιούν το νερό. Καλύπτουν με νερό το μίντιουμ ώστε να μην μένει "κενός " χώρος μέσα στο δοχείο φύλαξής του, μέχρι πάνω στο στόμιο που φυσικά σφραγίζεται με το βιδωτό καπάκι και με αυτόν τον τρόπο δεν έρχεται σε επαφή με τον ελεύθερο αέρα. Το νερό πρέπει να αλλάζεται κάθε μέρα ή κάθε δύο το πολύ και να είναι απεσταγμένο ή έστω απιονισμένο ( νερό απαλλαγμένο απο χλώριο ). Με αυτόν το τρόπο μπορεί να διατηρηθεί κοντά στους δύο με τρείς μήνες.


_______________________________


http://en.wikipedia.org/wiki/Jacques_Maroger

http://www.jam.ca/Maroger/ Maroger Secrets

http://carolallisonart.com/MarogerSecrets/Page164.html
THE LEAD AND WAX FORMULA SIMPLIFIED

Maroger Medium 37ml Tube - aswexpress.com

__________

WWW  πηγές & ...  για τον ΛΙΘΑΡΓΥΡΟ

 http://www.mindat.org/min-2466.html#%20Litharge:%20Litharge%20mineral%20information%20and%20data.
Formula:
PbO
System:Tetragonal

Hardness:2
Name:From the Greek λιθάργνρος, the name given by Dioscorides to a material obtained in the process of separating lead from silver by fire metallurgy.
Dimorph of:Massicot
Colour:Red
________________________

KREMER pigmente
................
_________

http://en.wikipedia.org/wiki/Lead(II)_oxide Lead(II) oxide - Wikipedia, the free encyclopedia
________________

1) The public economy of Athens:In Four Books; to which is Added, A Dissertation on the Silver-mines of Laurion
By August Boeckh / Τόμος 1 / LONDON JOHN MURRAY  1828

(Google eBook)

http://books.google.gr/books?id=K0uwzDwXdykC&dq=The+public+economy+of+Athens:+in+four+books%3B+to+which+is+added,+A+...+By+August+Boeckh&hl=el&source=gbs_navlinks_s

__________________
 Λιθάργυρος, Στουπέτσι, Μίνιο
ΒΑΣΙΛΙΚΟ ΔΙΑΤΑΓΜΑ: της 17 Δεκεμβρίου 1921

Περί απαγορεύσεως της χρήσεως των εξ ανθρακικών μολύβδων λευκού χρώματος (στουπετσίου), του οξειδίου του μολύβδου (μινίου) και λιθαργύρου και πάσης άλλης συνθέσεως των οξειδίων τούτων δια τον χρωματισμόν οικιών, πλοίων κλπ (ΦΕΚ 243/Α/27-12-21)

http://www.elinyae.gr/el/lib_file_upload/243-21.1110956408839.pdf


__________________________

THE AMERICAN MINERALOGIST 
MASSICOT AND LITHARGE, 
THE TWO MODIFICATIONS OF LEAD MONOXIDE ESPER S. LARSEN U.S. Geological Survey 
http://rruff.info/uploads/AM2_18.pdf

____________________________

 http://www.mindat.org/min-2466.html# 
Litharge: Litharge mineral information and data.
____________________________

 http://www.google.com/images?q=litharge litharge - Google Search



                                                                                                         
                                                                                           Θεόδωρος Παππάς

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου